אל תצאו פראיירים, הכירו את הקצבה המוכרת

הדבר השנוא ביותר על הישראלי הממוצע הוא – ניחשתם נכון – לצאת פראייר: לשלם יותר על כרטיס הטיסה לחו"ל, להישאר בעבודה אחרי שכל האחרים הלכו, לתת לרכב אחר להשתלב בנתיב הנסיעה, או לשלם במסעדה על מנה שלא הייתה מוצלחת.

והנה, דווקא באחד התחומים החשובים והמשמעותיים ביותר בחיים, מרבית האנשים 'נופלים' ויוצאים פראיירים. בישראל 2018, עידן שבו הידע נגיש יותר מאי-פעם, יש עשרות אלפי גמלאים שמשלמים כפל מס ומפסידים, סכומים גדולים של כסף.

הקצבה המוכרת – כך תימנעו מכפל מס

בחוקי הפנסיה בישראל קיים מונח בשם 'קצבה מוכרת', אשר מטרתו היא ליצור צדק והיגיון בתשלומי המס לרשויות. הרעיון המרכזי העומד מאחורי הקצבה המוכרת הוא פשוט: היכן ששילמתם מס – לא תשלמו מס פעם נוספת.

מכיוון שאנשים רבים יוצאים לפנסיה בלי להכיר לעומק את חוקי הפרישה, הם לא מודעים לקיומה של הקצבה המוכרת – ולא פעם נוצר מצב שבו הגמלאי משלם כפל מס. נסביר זאת בדוגמה:

התגמולים לפנסיה  של כל שכיר מגיעים משני מקורות: אחוז מסוים מופרש על ידי המעביד, ואחוז מסוים מופרש על ידי העובד. על החלק שהעובד מפריש – וזאת חשוב לדעת – יש הטבת מס של 35% זיכוי במס (כלומר החזר מס), עד לתקרת שכר בגובה 8,700 ₪.

אם ניקח עובד ששכרו החודשי הוא 8,700 ₪, ומתוכו הוא מפריש לפנסיה 7% – כלומר 600 ₪ – הוא יקבל עבור הסכום שהפריש הטבת מס בגובה 35% בתלוש המשכורת שלו. לעומת זאת, איש היי-טק  שמרוויח 25,000 ₪ בחודש ומפריש 7% (כ-1,800 ₪), ייהנה מהטבת מס רק על 600 השקלים הראשונים – שכן כאמור יש תקרה, וניתן לקבל זיכוי במס רק על 600 ₪.

אתם בוודאי שואלים: אז מה קורה עם ה-1,200 ₪ הנותרים? התשובה פשוטה – ומפתיעה. אותו עובד מפריש כל חודש סכום נכבד מכיסו האישי (כסף שגם שולם עליו מס), וכאשר אותו עובד ייצא לפנסיה, הוא יתחיל לקבל פנסיה חודשית מסך ההפרשות, ו… ישלם עליה מס!

נוצר מצב אבסורדי של כפל מס: לאורך השנים הוטל מס חודשי על 1,200 השקלים הללו, וכעת – כשהעובד הופך לגמלאי ומתחיל לקבל פנסיה – הוא משלם על הפנסיה שלו מס, ולמעשה המדינה ממסה אותו פעמיים.

אבל לפני שאותו הייטקיסט לשעבר מתייאש,– יש אור בקצה המנהרה. מי שיוכיח למס הכנסה כי אכן יש לו כספים המוגדרים קצבה מוכרת יוכל להימנע מכפל המס  ולקבל את הכספים פטורים ממס!.

לסיכום, בעת הפרישה לפנסיה ואף מעט לפניה מומלץ להקדים תרופה למכה: להתייעץ עם איש מקצוע , לנקוט את הצעדים הנדרשים, ובקיצור: לחסוך כסף ולא לצאת פראיירים

3 תגובות

  1. ערב טוב, בעקבות "אל תצאו פרייארים":
    מאיזה סכום שכר, זה מתאים לבקש ממס הכנסה,, החזרים?

  2. לגבי קצבה מוכרת, החל משכר של 17,000 שווה התחיל לעשות בדיקה אם היה כפל מס . ועמידה במספר תנאים נוספים

  3. יש לי פנסיה וגם נותרו לי תמלוגים חייבים במס ממקום עבודה אחר שהם ברצף קצבה, שלא לקחתי אותם כקצבה. האם אוכל להתחרט על לקיחת קצבה ולהגדיל את ההנחה במס על השוטף? אם כן, לגבי התמלוגים החייבים עצמם, אם לא אגע בהם, האם יורשיי יהיו פטורים מלשלם מס?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

יש לכם שאלות?

טיפים שיחסכו לכם כסף

איך לבחור רואה חשבון

בחירת רואה החשבון המתאים יכולה להיות משימה לא פשוטה עבור כל עסק, במיוחד עבור מי שבסיסו במרכז בו יש אינספור אפשרויות. רואה חשבון הוא שותף

קרא עוד »
בוא נשוחח
Call Now Button