אל תתנו להם להיעלם: כך תמשכו את כספי הפנסיה שלכם בלי לשלם מס

הסיפור של לאה התחיל לא טוב: לאחר שפרשה לגמלאות משכה לאה, מזכירה רפואית בעברה, את כל הקופות הפנסיוניות שעמדו לרשותה. לאחר שהשתמשה בחלק ניכר מהכסף כדי לשפץ את ביתה ולתמוך כלכלית בבתה ברוכת הילדים, הבינה לאה כי מעתה ואילך היא לא תקבל פנסיה חודשית.

עם זאת, ברשותה של לאה נותרה קופה אחת, ובה נצברו כספי קצבה בגובה של כ-70 אלף ₪. אלו הופרשו עבורה לחברת ביטוח על ידי מקום עבודתה – החל משנת 2008 ועד שיצאה לפנסיה. אך לאה לא התעודדה מכך, ובצדק: מבירור שערכה גילתה כי סכום זה יזכה אותה בקצבה חודשית של כ-330 ₪ בלבד, סכום זניח ביותר לכל הדעות – וכי גם אם היא תבקש לקבל את הקצבה, ייתכן שחברת הביטוח כלל לא תסכים לשלם לה פנסיה בסכום זעיר שכזה.

ואם לא די בכך, לאחר שפנתה לחברת הביטוח למשוך את הכסף, נדהמה לאה לשמוע כי חברת הביטוח נדרשת לנכות מהסכום העומד לרשותה מס בשיעור של 35% בגין משיכה שלא כדין – כלומר סכום עצום של 24,500 ₪!

התיקון ששומר על הכסף

האם תוכל לאה לצאת מהמלכוד שנקלעה אליו? האם יש אלטרנטיבה טובה יותר מהשתיים הללו, הכופות עליה קבלת קצבה חודשית זעומה או תשלום מס דרקוני בעת משיכת הקופה?

כאן נכנס לתמונה תיקון 5 לחוק קופות הגמל – העושה קצת חסד עם לאה. התיקון קבע כי בהתקיים תנאים מסוימים ניתן למשוך קופות ובהן כספי קצבה באופן חד-פעמי ובפטור מלא ממס.

מהם אפוא התנאים שבזכותם תוכל לאה לקבל את מלוא כספה?

  1. הפורש עבר את גיל פרישה חובה
  2. בקופה יש סכום של עד 91,536 ₪ (נכון לשנת 2017)
  3. אחת מהאפשרויות הבאות מתקיימת:
  • לפורש אין פנסיה כלל
  • לפורש יש פנסיה תקציבית
  • לפורש יש פנסיה ותיקה
  • לפורש יש קצבה מעל 4,456 ₪

סוף דבר

לאה התנחמה בכך שמכיוון שעברה את גיל פרישה חובה ואין לה פנסיה חודשית כלל, היא עומדת בכל התנאים. לאחר שפניתי בשמה למס הכנסה היא קיבלה אישור למשוך את כל הכסף בלי לשלם מס בכלל – ומנעה מעצמה אובדן מיותר של כספים.

את חוקי הפנסיה והיבטי המיסוי הנלווים רק מעטים מכירים לעומק – ודווקא מסיבה זו חשוב כל כך לעצור לרגע, להתייעץ עם איש מקצוע המתמחה בתחום זה – ולמנוע מעצמכם תשלום מיותר של כספים השייכים לכם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

יש לכם שאלות?

טיפים שיחסכו לכם כסף

איך לבחור רואה חשבון

בחירת רואה החשבון המתאים יכולה להיות משימה לא פשוטה עבור כל עסק, במיוחד עבור מי שבסיסו במרכז בו יש אינספור אפשרויות. רואה חשבון הוא שותף

קרא עוד »
בוא נשוחח
Call Now Button