הכירו את הטבת המס המגיעה לגמלאים שמוכרים נכס

אחת ממטרותיהם של עורכי דין המייצגים מוכרי נכסים היא הפחתת מס השבח המוטל על לקוחותיהם. הם פועלים מול מנהל מיסוי המקרקעין ומשקיעים בכך מאמצים רבים – וזאת כדי לחסוך למוכר הדירה תשלום מיותר של מס.

כידוע, בישראל קיים ממשק בין מיסוי מקרקעין למס הכנסה, שכן בהתאם להוראות החוק, מהווה מס השבח מקדמה על חשבון מס ההכנסה. בהתאם לכך, חישוב המס הראשוני נעשה על ידי מיסוי מקרקעין, ובמקרה שבו הנישום מגיש דוח, החישוב הסופי נעשה על ידי מס הכנסה. במקרים מסוימים (בעיקר שמדובר במקרקעין היסטוריים) עשוי להיווצר מצב שבו ניתן לקבל החזרי מס במס הכנסה – וזאת כאשר יש הפרשים בין שיעור המיסוי שנקבע לפי חוק מיסוי מקרקעין לבין שיעור המס השולי המוטל על הנישום על פי הוראות פקודת מס הכנסה.

את הסיטואציה הזו מכירים עורכי דין רבים: במכירת זכות במקרקעין אשר נרכשה לפני 7.11.2001 ("יום התחילה") ואחרי 1.4.1961, ואשר אינה דירת מגורים, מוטל על חלק מהשבח הנוצר במכירה מס בשיעור של 47%. במקרה כזה המוכר פונה למס הכנסה לדרוש החזרים, בין היתר על ידי פריסת המס על פני ארבע שנים (ובלבד שהכנסתו החייבת של הנישום אינה עולה על 500 אלף ₪, סכום היוצר שיעור מס שולי של 47%).

מה שעורכי דין רבים אינם מודעים הוא שגם בעסקת מכר של דירת מגורים – המחייבת במס שבח נמוך יותר – יכול המוכר לדרוש החזרים ולחסוך סכומים ניכרים.

הטבת המס שהגמלאים לא מכירים

אבקש להציע דרך פעולה אשר יכולה, כאמור, להניב חיסכון גבוה במס למוכר הנכס – גם כאשר מדובר בדירת מגורים מזכה אשר חויבה בשיעור מס רגיל בשיעור של 25%.

ניקח לדוגמה זוג גמלאים, אשר ביום 1.1.2014 רכשו דירה בשווי 1.5 מיליון ₪. הדירה אינה דירה יחידה, והיא לא הושכרה עד יום מכירתה. ארבע שנים לאחר מכן, ביום 1.1.18, מכרו בני הזוג את הדירה וקיבלו תמורתה 2 מיליון ₪. חישוב פשוט מעלה כי נוצר שבח בסך חצי מיליון ₪, אשר ימוסה בשיעור של 25% – ובסך הכל, מס בסך של 125 אלף ₪.

בן הזוג מחזיק הנכס מקבל קצבת פנסיה חודשית בגובה 8,000 ₪ ונמצא בשיעור מס שולי של 20%. לכאורה נראה כי אין דרך לחסוך לבני הזוג תשלומי מס, שכן בין מס השבח בעסקה (25%) לבין שיעור המס השולי (20%) קיים פער קטן ביותר. אך כאן נכנס לתמונה סעיף חשוב – סעיף 9א לפקודת מס הכנסה. סעיף זה מעניק הטבת מס חשובה: הוא קובע כי כל גמלאי זכאי להטבת מס בצורה של הכנסה חודשית פטורה, אשר יכולה להגיע לכ-4,100 ₪ בחודש ול-49 אלף הכנסה פטורה בשנה.

כמה ישלמו זוג הגמלאים?

כעת, לאחר יישום סעיף 9א לפקודה, נחזור לתלוש הפנסיה של הגמלאי ונחלק לשני חלקים את קצבת הפנסיה שלו:
• פנסיה חייבת – 4,000 ₪
• פנסיה פטורה (בהתאם להטבת המס שבסעיף) – 4,000 ₪

כלומר, לאחר יישום סעיף 9א לפקודה ירד שיעור המס השולי של הנישום ל-10% בלבד.

למהלך זה השפעה ישירה על מס השבח המוטל על מוכר הנכס: בעקבות הפחתת שיעור המס השולי החל על הכנסותיו, יעמוד ההפרש בין שיעור מס השבח (25%) לבין שיעור המס השולי (10%) על 15%. מוכר הנכס יכול לחסוך את הפרש המס X השבח, כלומר חצי מיליון ₪ X 15%, ובסך הכול 75 אלף ₪.

אנו רואים אפוא שההיכרות עם סעיף 9א לפקודה ויישומו חסכו לזוג הגמלאים 60% (!) מגובה המס.

לסיכום, השילוב בין חוקי מיסוי הפרישה להוראות העוסקות במיסוי מקרקעין יכול לסייע מאוד לגמלאים להפחית את מס השבח המוטל עליהם, ובמקרים רבים אף להביאו לשיעור 0%. בכל עסקת מקרקעין הכוללת גמלאי אשר עבר את גיל הפרישה, מומלץ לבדוק היטב את תלוש הפנסיה שלו – ובמידת הצורך לבצע הליך פרישה מסודר מול מס הכנסה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

יש לכם שאלות?

טיפים שיחסכו לכם כסף

איך לבחור רואה חשבון

בחירת רואה החשבון המתאים יכולה להיות משימה לא פשוטה עבור כל עסק, במיוחד עבור מי שבסיסו במרכז בו יש אינספור אפשרויות. רואה חשבון הוא שותף

קרא עוד »
בוא נשוחח
Call Now Button