זוגיות עולה יותר: מה זה פיצול עסקאות ואיך זה חוסך לכם (המון) כסף

בדו"ח שפורסם לאחרונה קבע מבקר המדינה כי "הציבור משלם בשנה כ-1.75 מיליארד ₪ למס שבח, ורק במקרים מעטים ביקש התא המשפחתי לפצל את הרווח במכירת נכס מקרקעין לשני בני הזוג ובכך ליהנות מחיסכון גדול במס".

אבל רגע - מה הקשר בין מבקר המדינה, עסקאות מקרקעין, חיסכון במס וזוגיות?

כדי להבין זאת, בואו נכיר את יהודית ומשה כהן.
בני הזוג כהן התחתנו ב-1 בינואר 1969, וכבר באותו שבוע רכשו קרקע בעלות של 10 אלף לירות דאז. מטעמי נוחות הם רשמו את הקרקע על שמו של משה בלבד. השנים חלפו, בני הזוג הקימו משפחה והתבגרו – וכארבעים שנה לאחר מכן, ב-1 בינואר 2018, הם מכרו את הקרקע וקיבלו תמורתה 1.2 מיליון ₪. 

יהודית ומשה שמחו מהעסקה שביצעו. גם כשהתבשרו על ידי עורך דינם כי סכום מס השבח שעליהם לשלם מסתכם בלא פחות מ-480 אלף ₪, שמחתם לא נפגמה, שכן הם חשבו לתומם כי סכום זה הוא סופי ומחויב המציאות.

פיצול עסקת המקרקעין – פה קבור הכסף

אבל מה שבני הזוג כהן לא ידעו – ועל כך בדיוק דיבר מבקר המדינה – הוא שהזוגיות עלולה לעלות ביוקר, ולפעמים כדאי להתפצל. או במילים אחרות: פיצול הרווח ממכירת נכס מקרקעין בין שני בני הזוג יכול להביא לחיסכון גדול במס.

בישראל, כידוע, קיים ממשק בין מיסוי מקרקעין למס הכנסה – שכן בהתאם להוראות החוק, מס השבח מהווה מקדמה על חשבון מס ההכנסה. המשמעות היא שחישוב המס הראשוני נעשה על ידי מיסוי מקרקעין, ואילו החישוב הסופי נעשה על ידי מס הכנסה. 

כמה ישלם זוג הגמלאים לאחר הפיצול?

אם בני הזוג יפצלו את השומה, כלומר חצי מהעסקה תירשם על שמה של יהודית, סכום המס שיוטל עליהם יפחת לכ-252 אלף ₪, קרי חיסכון של כ-228 אלף (!) ₪ – כסף רב לכל הדעות.

אבל הזוג כהן, כפי שצוין, אינו מודע לזכותו זו. כפי שקבע מבקר המדינה, מרבית אזרחי ישראל אינם מנצלים את זכותם הבסיסית לפיצול עסקאות – ובסופו של יום מפסידים הרבה מאוד כסף.

הדרך לשינוי המציאות פשוטה אך הכרחית: כל עסקת מקרקעין שמבצע אחד מבני הזוג חייבת לעבור בדיקה מקיפה הכוללת את הכנסות שני בני הזוג – ובמידת הצורך כדאי לדרוש פיצול ולחסוך כסף רב.

זקוקים לרואה חשבון במרכז או לרואה חשבון ברמת גן? פנו אליי עכשיו!

יש לכם שאלות?

טיפים שיחסכו לכם כסף

איך לבחור רואה חשבון

בחירת רואה החשבון המתאים יכולה להיות משימה לא פשוטה עבור כל עסק, במיוחד עבור מי שבסיסו במרכז בו יש אינספור אפשרויות. רואה חשבון הוא שותף

קרא עוד »
בוא נשוחח
Call Now Button