רגע לפני פרישה: הטעות שעולה לגמלאים הרבה כסף

גיל הפרישה מתקרב אחרי שנים ארוכות של עבודה קשה? אתם מחכים בקוצר רוח למשוך את הפיצויים הפטורים ממס וליהנות קצת מהכסף, כפי שעשו לא מעט מחבריכם? עצרו! אתם עומדים בפני תאונת מס קשה שעלולה לגרום לכם נזק רב – הנה כמה דברים שחשוב לדעת:

במדינת ישראל יש אנשים רבים המגיעים לגיל הפרישה ומושכים את הפיצויים הפטורים ממס באופן אוטומטי, בלי להבין מה המשמעות של צעד כזה. הטעות הזו כה נפוצה, עד כי פורשים רבים כלל אינם מודעים לכך שהם ניזוקים מהפעולה הזו – וחבריהם רואים אותם, עושים אותו דבר וניזוקים גם הם.

אבל מה הבעיה במשיכת פיצויים פטורים ממס, אתם בוודאי שואלים – מדוע לא ליהנות מהם?

ההטבה שגורמת לכם נזק

הבשורה הטובה: בתלוש הפנסיה של כל פנסיונר במדינת ישראל יש הטבת מס המגיעה לו. הטבה זו מגיעה לו כל חודש בחודשו, והיא יכולה להסתכם לאורך השנים במאות אלפי שקלים. הבשורה הפחות טובה: גמלאים רבים אינם מודעים להטבה הזו, ולמעשה מפסידים כסף רב השייך להם.

כאשר אדם שפרש לגמלאות מושך את הפיצויים שלו כפיצויים פטורים ממס, הוא פוגע בצורה אנושה בהטבת המס המופיעה בתלוש הפנסיה שלו – ובכך מקטין לעצמו את הקצבה החודשית. יתרה מזאת, משיכת פיצויים פטורים ממס לא רק מקטינה את הטבת המס בתלוש הפנסיה, אלא אף גם גורמת לקנס של 35%, כלומר מצמצת את ההטבה פי 1.35 – פער שבהחלט יגרום לכם לכאב בכיס…

אז מה עושים? איך אפשר למשוך את הפיצויים?

לכל גמלאי מומלץ לבחון את מכלול השיקולים והשלכות המס במקרה שלו. יש לא מעט מקרים שבהם משתלם הרבה יותר לשלם קצת מס על פיצויי הפרישה – וליהנות אחר כך, לאורך כל החיים, מהטבת המס שבתלוש הפנסיה.

ניקח לדוגמה גמלאי הנמצא במדרגת מס של 31% (שכר של 14 אלף ₪). נניח שאותו גמלאי צפוי לקבל פיצויים בגובה של כ-350 אלף ש"ח, והוא מתלבט אם למשוך את הפיצויים כפטורים ממס או כחייבים במס (כלומר לשלם עליהם מס).

אם הוא יבחר לשלם עליהם מס, הוא ייהנה מהטבת המס המלאה על קצבת הפנסיה שלו – ולאורך 20 השנים הבאות הוא יחסוך 100 אלף ₪ (!) יותר ממה שהיה חוסך לו היה מושך את הפיצויים כפטורים ממס. בנוסף, אם לאותו גמלאי יהיו הכנסות נוספות במקביל לפנסיה, הוא ישלם על הכנסות אלו מס מופחת – ועל כן תשלום המס על הפיצויים הוא הבחירה הנכונה עבורו.

אגב, בתשלום מס על הפיצויים טמון יתרון נוסף: טבע האדם הוא שכאשר הוא מקבל סכום כסף גדול, הוא נוטה לבזבז אותו. הוויתור על הטבת הפיצויים הפטורים ובחירה בהטבה שבתלוש יוצרים הזדמנות יקרה מפז להגדיל את קצבת הפנסיה מדי חודש– ולהבטיח לעצמכם 'כרית ביטחון' בכל שנות חייכם.

בשורה התחתונה: להטבת מס אחת – משיכת הפיצויים כפטורים ממס – יש מחיר כבד: פגיעה בהטבת מס אחרת (המופיעה בתלוש הפנסיה). אל תפעלו 'על אוטומט': התייעצו עם אנשי מקצוע, בחנו לעומק מה נכון עבורכם וחסכו מעצמכם את מחיר חוסר הידיעה!

 

 

 

 

3 תגובות

  1. שלום
    קראתי בעניין את מאמרך, טרם שמעתי על האפשרות לשלם מס על פצויים, כאשר ניתן לקבלם פטורים ממס.
    האם בכל רמת שכר אפשרות זאת כדאית?

    1. שלום
      יש לבחון כל מקרה לגופו , באם הפנסיה אינה חייבת במס אזי אין טעם " לשמור" את הטבת הפטור לפנסיה וניתן לנצלה במשיכת הפיצויים .

    2. הוא מתכון לנוסחת השילוב שבה מכפילים את הפיצויים ב1.35 וכך מקטינים את הפטור לקצבה מזכה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

יש לכם שאלות?

טיפים שיחסכו לכם כסף

איך לבחור רואה חשבון

בחירת רואה החשבון המתאים יכולה להיות משימה לא פשוטה עבור כל עסק, במיוחד עבור מי שבסיסו במרכז בו יש אינספור אפשרויות. רואה חשבון הוא שותף

קרא עוד »
בוא נשוחח
Call Now Button