תכנון מס בין-דורי: מה עדיף, להוריש דירה או לתת אותה במתנה?

המשפט האלמותי מהסרט 'מלך האריות' – "בני, יום אחד כל זה יהיה שלך" – הוא חלק בלתי נפרד מהחיים של כל אחד ואחת. בהגיעו של כל אדם לגיל מבוגר הוא שואף להעביר לילדיו בצורה מסודרת את הרכוש שצבר, אבל פעמים רבות – ובעיקר כשמדובר בדירה שברשותו – הרגע הזה מוליד דילמה של ממש: מה כדאי? האם להעניק לילד או לילדים את הדירה במתנה, או לחכות לאחר פטירתו כדי שהדירה תועבר לילדים מכוח הירושה?
ההתנהלות בסוגיה זו משפיעה לא רק על מועד העברת הדירה, אלא כפי שנראה מיד גם על שאלה הרבה יותר משמעותית ומהותית: מהו הצעד הנכון מבחינת היבט המס.

 

דירה המתקבלת במתנה

החוק קובע כי מכירת דירה שהתקבלה במתנה תהיה פטורה ממס מצד המוכר בתנאי שחלפו ארבע שנים מהיום שבו התקבלה במתנה – אלא אם כן הדירה שימשה למגורי הקבע של המוכר, ובמקרה כזה תקופת ההמתנה תתקצר לשלוש שנים.
כמו כן, בהעברת דירה במתנה יש חיסרון בולט: הבן מקבל המתנה חייב במס רכישה חלקי בגין קבלת הדירה.

דירה המתקבלת בירושה

בשונה מדירה במתנה, מכירת דירה שהתקבלה בירושה תהיה פטורה ממס מצד המוכר באופן מיידי ובלבד שהתקיימו שני תנאים: ראשית – מדובר בדירה יחידה של המוריש, ושנית – אילו המוריש היה בחיים, הוא היה מקבל עליה פטור ממס.
כמו כן, במקרים שבהם בבעלות היורש יש שתי דירות – האחת בבעלותו והשנייה היא זו שירש – יש יתרון נוסף בדירה המתקבלת בירושה: היא אינה נכנסת למניין הדירות על פי סעיף 49 ג (4) לחוק מיסוי מקרקעין. המשמעות היא שהיא אינה פוגעת בפטור של היורש על הדירה הנוספת שבבעלותו – וכך הוא יכול למכור שתי דירות בפטור ממס.
ויתרון נוסף: בניגוד לדירה במתנה, כשמדובר בירושה – הבן מקבל הירושה אינו חייב במס רכישה חלקי בגין קבלת הדירה.

תכנון נכון בהעברת נכסים

כאשר בבעלות המוריש יש דירה אחת, לרוב מומלץ להעביר דירה זאת בירושה. כך היורש יימנע מתשלום 1/3 מס רכישה, ובנוסף יוכל למכור את הדירה בפטור ממס ללא תקופת המתנה.
כאשר בבעלות המוריש יש שתי דירות, מומלץ לתת דירה אחת במתנה, ואילו את הדירה היקרה יותר להעביר בירושה. כך היורש יוכל למכור את הדירה היקרה (שהתקבלה בירושה) באופן מיידי ובפטור ממס – ולאחר תקופת ההמתנה למכור גם את הדירה השנייה (שהתקבלה במתנה).


לאופן העברת הדירה, אם כן, יש השפעה רבה על שיעור המס שהיורש יצטרך (במקרים מסוימים) לשלם – ועל כן מומלץ כמובן להסתייע באיש מקצוע, ובכך להימנע מטעויות הנובעות מחוסר ידע ולהתנהל בצורה נכונה.

זקוקים לרואה חשבון במרכז או לרואה חשבון ברמת גן? פנו אליי עכשיו!

יש לכם שאלות?

טיפים שיחסכו לכם כסף

איך לבחור רואה חשבון

בחירת רואה החשבון המתאים יכולה להיות משימה לא פשוטה עבור כל עסק, במיוחד עבור מי שבסיסו במרכז בו יש אינספור אפשרויות. רואה חשבון הוא שותף

קרא עוד »
בוא נשוחח
Call Now Button