ליהנות משני העולמות: לעבוד בפנסיה ולקבל פטור ממס

בקרב גמלאים רבים, יש מיתוס שחשוב לנפץ. רבים טועים לחשוב שמי שהמשיך לעבוד לאחר גיל הפרישה אינו זכאי להטבת "הפטור על הקצבה" – וזו טעות כבדה, העולה להם עשרות אלפי שקלים.

עמוס, מהנדס באחת התעשיות הביטחוניות הגדולות בארץ, הוא דוגמה מצוינת לכך. הוא החל לקבל קצבה בגיל 67, אך הארגון שבו עבד החליט שלא לוותר עליו כל כך מהר ולהעסיקו חמש שנים נוספות. עמוס, מצדו, היה מרוצה: גובה הקצבה שלו היה 9,000 ש"ח, ואילו המשכורת שלו הייתה 15,000 ש"ח. עמוס הבין מכמה מחבריו שגמלאים רבים אינם מקבלים את הפטור על הקצבה – וחשב לתומו כי ההטבה אינה מגיעה לו מכיוון שהוא עדיין ממשיך לעבוד.

הפרישה המדומה – נעים להכיר

עמוס, הבקיא ברזי הטכנולוגיה אך אינו מכיר לעומק את סודות מיסוי הפרישה, לא ידע כי הוא זכאי להטבה בכל מקרה, כבר מגיל 67. יתרה מזאת, מאחר שבשנים אלו הכנסתו גבוהה ממה שהייתה טרם הפרישה (כעת הוא נהנה ממשכורת ומתלוש פנסיה), גובה החזר המס שיקבל בשנים אלו בגין הפטור על הקצבה יגיע לעשרות אלפי שקלים.

איך זה יכול להיות? הכירו את 'הפרישה המדומה'. בשנת 2012 יצאה רשות המסים במהלך חדש, מתחשב ומבריק, ולפיו מי שעבר את גיל הפרישה ועדיין עובד – יוכל לדווח לרשויות את גובה הפיצויים שימשוך בעתיד, ובהתאם לסכום זה לקבל את ההטבה כבר היום – כלומר ליהנות מהטבת הפטור ממס עוד לפני שפרש!

ובכן, עמוס, מה צפוי לך?

מבדיקת הנתונים שלו עולה כי הוא זכאי לפטור בשיעור של 32%, משמע הכנסה פטורה של 32,400 ₪ בשנה. מכיוון שעמוס מצוי במדרגת מס של 31%, הוא יחסוך  כ-11,000 ₪ בשנה. אם עמוס אכן יתמיד וימשיך לעבוד חמש שנים אחרי הפנסיה, הסכום יצטבר ל-55,000 ₪ – ואין ספק שעמוס הולך להיות מרוצה. מאוד מרוצה.

עברתם את גיל הפרישה? כך תבדקו אם ההטבה מעודכנת בתלוש הפנסיה שלכם:

כל גמלאי, גם מי שפרש לחלוטין מעבודה וגם מי שהמשיך לעבוד לאחר גיל הפרישה, הרוצה לבדוק אם הוא נהנה מההטבה – יכול לעשות זאת בפעולה פשוטה: להסתכל בתחתית תלוש הפנסיה, בצדו הימני, ולחפש את אחוז הפטור שלו. אם כתוב שם 49%, הרי שהוא נהנה מההטבה המקסימלית. מופיע שם אחוז נמוך יותר? מומלץ לו לבדוק מדוע אינו נהנה מההטבה.

 

בשורה התחתונה: אם אתם עובדים ובמקביל מקבלים תלוש פנסיה, אל תחשבו פעמיים: בדקו את הנושא, והסדירו את ההטבה המגיעה לכם – היא שווה המון כסף!

2 תגובות

  1. איתמר שלום,

    אני מורה שעובדת במקביל לפנסיה, היכן אני אמורה לראות את הפטור?

    בתודה,
    שרה

    1. שרה שלום

      הפטור מופיע בתלוש הפנסיה מצד ימין למטה, ייתכן כי הוא לא מעודכן אצלך מאחר וטרם פרשת סופית
      מוזמנת להעביר לי את התלוש לבדיקה למייל Itamar@snircpa.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

יש לכם שאלות?

טיפים שיחסכו לכם כסף

איך לבחור רואה חשבון

בחירת רואה החשבון המתאים יכולה להיות משימה לא פשוטה עבור כל עסק, במיוחד עבור מי שבסיסו במרכז בו יש אינספור אפשרויות. רואה חשבון הוא שותף

קרא עוד »
בוא נשוחח
Call Now Button